Uspeh startapova nikada nije zagarantovan, ali isto tako ni slučajan. 

Kako biste u nekoliko rečenica predstavili Vašu karijeru? Na koje rezultate ste najviše ponosni u dosadašnjem radu?

Ako bih predstavio svoju karijeru samo u dve reči, one bi bile NEPREKIDAN RAZVOJ! To se odnosi na sopstveni razvoj, razvoj ljudi i kompanija koje sam vodio, razvoj marketinške industrije, razvoj biznis dizajna kao svetski nove oblasti u inoviranju biznisa i biznis modela, razvoj zajednice u kojoj živim…

Najviše sam ponosan na razvoj ljudi koje sam imao priliku i zadovoljstvo da vodim u poslednjih tri decenije. Taj osećaj kada vidite da ste imali udela u pozitivnom ličnom i profesionalnom razvoju nekog mladog čoveka je neprocenjiv. Ja imam ogromnu sreću da takvih primera u mom životu ne manjka.

Šta Vas je motivisalo da budete partner D Inkubatora i svojim znanjem pomažete timovima u programu, ali i učestvujete u radu komisije za selekciju timova i procenjivanje njihovih biznis ideja?

Moja najveća profesionalna motivacija je da pomažem mladim ljudima da ostvare visoko postavljene ciljeve, a D Inkubator je pravo mesto za to.

Najviše me je privukla iskrena želja ljudi koji stoje iza D Inkubatora da pomognu razvoju startap zajednice u našem okruženju. Ceo program je sačinjen da najveću korist imaju baš mladi kreativni ljudi koji, kroz sveobuhvatan i izuzetno profesionalan proces, uče stvari koje se ne mogu naučiti u školi, knjigama ili na internetu.

Ne manje važna motivacija da se priključim D Inkubatoru je i kvalitet ljudi koji su partneri i članovi komisije za selekciju u ovom programu. Radujem se svakom sastanku sa njima jer dajući savete i ideje startapovima, takođe uzajamno mnogo toga naučimo jedni od drugih, a u isto vreme se i sjajno družimo.

U čemu se, po Vašem mišljenju, program D Inkubator razlikuje od drugih?

Za mene je D Inkubator poseban prvenstveno zbog izuzetno kvalitetnih ljudi koji su se okupili oko ovog programa.

Sa jedne strane imate Delta Inovativni tim koji D Inkubator doživljavaju kao misiju, a ne posao. Sa druge strane su tu partneri i članovi komisije, koji gledaju na ovaj program pre svega kao zadovoljstvo i lični doprinos mladim ljudima i startap zajednici, pa tek onda kao mogućnost da se kroz investiranje u iste dođe do eventualne finansijske dobiti.

Dešava se da timovi okupirani razvojem svog startap rešenja u potpunosti zanemare segment marketinga jer misle da će korisnici sami prepoznati značaj njihovog proizvoda i usluge.  Koliko je marketing bitan u razvoju startapa i uopšte za razvoj biznisa?

U načelu, marketing je izuzetno bitan za razvoj svakog biznisa, ali njegova uloga je od krucijalnog značaja baš za startapove, s obzirom na visoka očekivanja koja se pred njih postavljaju u vidu eksponencijalnog rasta u veoma kratkom vremenskom periodu.

Često su startapovi zaslepljeni zaljubljenošću u svoja rešenja i ne vide značaj marketinga u razvoju svog potencijalnog biznisa. A baš je u tome njegov najveći doprinos, pošto marketing ima presudnu ulogu da potencijalni biznis ne ostane samo na potencijalu.

Takođe, u razmatranju važnosti marketinga za razvoj startapova, moramo imati u vidu da je marketing mnogo šira oblast od komunikacija i da on u sebi sadrži mnoge druge važne poslovne funkcije, kao što su poslovne odluke vezane za proizvode i usluge, cene, distribuciju, pa čak i procese, ljude i fizičke manifestacije vezane za biznis. Međutim, postalo je već uobičajeno, naročito među onima kojima ova poslovna disciplina nije uža profesija, da se marketing poistovećuje samo sa komunikacijom.

Ali čak i kad se marketing posmatra iz tako uskog ugla i dalje ima presudnu ulogu u razvoju startapova i bez njega je skoro nemoguće skalirati biznis, ne samo na svetskom nego i na regionalnom i lokalnom nivou.

Da li postoje i koji su trendovi u marketingu danas i na šta budući timovi treba da obrate posebnu pažnju kada prave svoje marketing strategije?

Dok marketinški trendovi dolaze i odlaze, osnove uspeha ostaju iste: razumeti potrebe svoje ciljne grupe i komunicirati sa njom jasno, iskreno i dosledno.

Naravno postoje i trendovi koje moramo uzeti u obzir da bi naš marketing bio efektniji i efikasniji. Između ostalih, važno je napomenuti da će personalizacija uz pomoć veštačke inteligencije nastaviti da dobija na značaju i u godinama pred nama. Big Data, podržani sa AI i prediktivnom analitikom, će još više biti od koristi brendovima da saznaju više o svojim potencijalnim i sadašnjim kupcima. Veštačka inteligencija će omogućiti dalju hiperpersonalizaciju korisničkih iskustava i marketinških poruka u velikom obimu.

Kad je video sadržaj u pitanju, on će očekivano nastaviti da bude dominantan. Istraživanje koje je sproveo Cisco pokazalo je da će do kraja 2022. video činiti 82% ukupnog onlajn saobraćaja. Video snimci imaju 53 puta veću verovatnoću da će generisati SERP rangiranje na prvoj stranici nego druge SEO taktike. Danas 84% potrošača kupi proizvod nakon gledanja videa. Da ne pominjemo da većina e-commerce platformi (93%), kažu da je video trenutno ključni deo njihove strategije sadržaja. Važno je primetiti, kad su video sadržaji u pitanju, da se posebno izdvaja striming uživo koji preferira 80% ljudi.

Sadržaj kratke forme je u porastu i ne izgleda da usporava. Instagram Reels, TikTok i YouTube Shorts su neki od najboljih kanala sadržaja zasnovanih na video zapisima danas. Zahvaljujući njihovoj sposobnosti da privuku pažnju i dovedu do većeg angažovanja od drugih sadržaja, predviđa se da će video marketing igrati još značajniju ulogu u marketingu 2022. Takođe ide u vašu korist da kreirate više kratkog video sadržaja, jer je utvrđeno da Instagram algoritam u velikoj meri favorizuje Reels. Drugim rečima, više video zapisa znači veću izloženost.

Sadržaj koji ne zahteva veliki napor za praćenje (laki sadržaj), imaće još veću gledanost i popularnost. Takođe, sadržaj koji generišu zadovoljni korisnici će i dalje biti ubedljivo najbolji način za izgradnju kredibiliteta vašeg brenda.

Praćenje namera i pronalaženje kupaca koji su spremni da kupe vaš proizvod ili uslugu će biti vrhunski trend koji očekujem da će rasti i u 2022. godini. Kada se kombinuje sa uvidima koji se mogu relativno lako primeniti (actionable insights), nude moćan način da utičete na brz rast poslovanja.

Očekuje se i nadalje trend kontinuiranog uspona Influenser marketinga, ali sada sa znatnim uključenje micro-influensera (od 1000 do 100000 pratilaca), koji imaju mnogo veće angažovanje i kredibilitet među svojim pratiocima. Do kraja godine očekuje se da će marketing uticaja evoluirati u industriju vrednu 15 milijardi dolara na svetskom nivou. Ovaj rast je velikim delom posledica brzog širenja Tik Tok-a. Influenseri su dokazali da će ih njihovi obožavaoci pratiti na svim platformama, pružajući veći doseg kako kreatorima tako i brendovima. Facebook je među onima koji najviše utiče na ovaj trend pošto planira da plati 1 milijardu dolara kreatorima sadržaja do 2022. Skoro polovina marketinških stručnjaka kaže da će potrošiti više od 20% svog budžeta na sadržaj uticajnih ljudi, jer većina vidi pozitivan povraćaj ulaganja.

Sa najnovijim najavama sa Facebook-a (sada Meta) u vezi sa metaverzom, možemo da očekujemo nove softverske alate i aplikacije koje će biti predstavljeni u svetu virtuelne stvarnosti. Očekivao bih da ćemo u 2022. godini videti više iskustava hibridne i mešovite stvarnosti.

Verujem da će u godinama pred nama postojati potreba da se koncentrišemo i prilagodimo kriptovalutama i nezamenljivim tokenima i premestimo preduzeća na onlajn tržište.

Gen Z će biti sve više uticati na formu i sadržaj marketinga u godinama pred nama, čak više i od milenijalaca. Generaciju Z čine mladi ljudi koji su rođeni od 1995. do 2010. Ova generacija je odrasla u digitalnom svetu i ima veoma različita gledišta od generacija koje su bile pre njih. Oni su takođe raznovrsniji od bilo koje druge generacije u istoriji.

Raznovrsnija publika može da bude izazovna, ali takođe otvara više mogućnosti da se dopre do različitih segmenata te publike kroz personalizaciju. Ako ste svoju marketinšku strategiju fokusirali na milenijalce, možda je vreme da napravite korak napred i smislite neke nove ideje za dopiranje do donosioca odluka sutrašnjice. Imajući ovaj trend u vidu, onda je i normalno da će značaj TikTok i Snapchat mreža biti mnogo veći u sledećoj godini.

U periodu pred nama se očekuje i rast konverzacionog marketinga, pošto se već sada na 80% rutinskih upita može odmah odgovoriti pomoću chatbota umesto predstavnika korisničke službe.

Vi se aktivno bavite mentorstvom, ne samo kroz ovaj program već i na druge načine. Koliko je iz Vašeg iskustva podrška i uloga mentora važna za pokretanje biznisa?

Šta mislite da je zajedničko Džefu Bezosu, Lariju Pejdžu i Stiv Džobsu? Osim po tome što su bili veoma uspešni, imaju još jednu zajedničku stvar – svi su imali mentore.

Bez obzira što možda mislite da ste neverovatno pametni, ili što mislite da je vaša ideja briljantna i originalna, svakom startap timu je potreban bar jedan dobar mentor. Morate biti svesni da je neko već prošao kroz ono kroz šta vi trenutno prolazite, bez obzira što ste uvereni da se niko drugi do sada nije sa tim suočio! Nemojte da vas odbije to što je verzija izazova vaših mentora verovatno bila analogna, a ne digitalna, ali verujte mi, mnoge osnove poslovanja su potpuno iste, a naročito kad je psihologija ljudi u pitanju.

Da li u pristupu u radu sa timovima u programu koristite neke posebne metode, neki pristup koji ste Vi razvili?

U radu sa timovima u programu koristim pored svetski priznatih metoda i potpuno originalne metode koje smo moj partner Dejan Bojović i ja razvili u okviru naše biznis i brend dizajn kompanije New Startegy.

To se pre svega odnosi na Business Sapiens Model i na Brand Sapiens metodologiju. Takođe koristim i Know-Wow metodologiju za kreiranje inovativnih rešenja u svim segmentima biznisa i GO Strategy za određivanje najefektivnijeg pravca u razvoju biznisa u svim njegovim fazama.

Sve u svemu, metodologije i alati koje koristimo za naše najveće međunarodne klijente, takođe su na raspolaganju i startapovima u okviru programa D inkubatora.

Koji savet biste dali timovima koji žele da razvijaju svoj biznis?

Biznis je timski sport.

Zato je važno oko sebe okupiti najbolji tim koji pored partnera i zaposlenih, podrazumeva i najbolje savetnike, mentore i sve druge koji imaju znanja i iskustva koje vi trenutno nemate.

Kojim rečima biste preporučili program D Inkubator startap timovima?

Uspeh startapova nikada nije zagarantovan, ali isto tako ni slučajan. Iskoristite svu moguću pomoć na putu do uspeha.

Izaberite D Inkubator koji će vam kroz tromesečni program pomoći da razvijete i unapredite svoj proizvod ili uslugu, pripremite ga za tržište i predstavite na najbolji način investitorima.

Da li želite da dodate još nešto što smatrate da je važno za program, preporuku timovima, Vašu ekspertizu a da Vas nismo pitali?

Na kraju bi još jednom podvukao da je marketing doživeo transformativnu promene i da je važno shvatiti suštinu tih promena.

Znajući da se marketing u prošlosti često bavio preteranim obećanjima, dajući u najmanju ruku ulepšanu sliku proizvoda i usluga koje predstavlja, to više neće biti pametno raditi ako dugoročno želite da razvijate svoj biznis. Ranije se u mnogim slučajevima verovalo da je najvažnije da se nešto proda, i da ne treba da preterano brinemo da svaki kupac bude zadovoljan. U hiperpovezanom svetu, ne možete zanemariti da će vaši kupci i potrošači u najkraćem periodu podeliti međusobno svoje nezadovoljstvo a naročito ako je ono proisteklo na osnovu neispunjenih obećanja i netačnih iskaza.

Imajući to u vidu, važno je svoje kupce i potrošače tretirati kao na vaše najvažnije zastupnike i ambasadore a ne ciljne grupe kojima treba nešto prodati.

Najbolji dokaz tome je činjenica da DVE TREĆINE NAŠEG MARKETINGA…NIJE NAŠ MARKETING.

Ovu tvrdnju potvrđuju mnoga istraživanja, među kojima je i istraživanje kompanije McKinsey koje nam otkriva da je u proseku dve trećine dodirnih tačaka tokom faze evaluacije kupovine vođene van domašaja brendova i kompanija. Tu se pre svega misli na prikupljanje informacija od nezavisnih izvora i eksperata, međusobnoj komunikaciji potrošača na društvenim mrežama i preporukama od usta do usta od prijatelja, porodice, kao i totalno nepoznatih ljudi, kojima se mnogo više veruje od samih brendova i kompanija.

Sve to ide u prilog činjenici da brendovi moraju biti mnogo transparentniji, autentičniji i humaniji. Brendovi bi trebalo da budu više kao prijatelji, koji kao što svi dobro znamo nisu savršeni, ali im je zajedničko da nam žele dobro i to iz dana u dan dokazuju ne samo svojom pričom, već i delima.