Niste sigurni da li je D Inkubator program za vas?

Informacije ispod vam mogu pomoći da procenite da li se i u kojoj meri vaša ideja uklapa sa profilom ideja koje se traže.

D Inkubator je program razvoja namenjen za startape. Program je otvoren za startape iz svih oblasti poslovanja, samo je bitno da ste inovativni i da imate super ideju. D Inkubator nije namenjen malim preduzećima, jer zahteva skalabilan proizvod koji može ostvariti brz rast uz odgovarajuću investiciju. Ako niste sigurni kojoj kategoriji pripadate, pročitajte naš startap priručnik.

Šta je startap?

Startap je inovativan biznis koji ima potencijal brzog rasta na velikom tržištu.
Inovativan biznis je onaj koji korisnicima nudi proizvod ili uslugu koji do sada nisu postojali na tržištu, a koji brzo i jednostavno nudi rešenje za njihove potrebe.
Brzi rast i veliko tržište znače da taj biznis ima potencijal da od ideje do vrednosti od nekoliko miliona eura (pa do npr. nekoliko milijardi) dođe za 5-7 godina.

Koja je razlika između malog preduzeća i startapa?

Za početak, startap ne mora nužno da bude firma kao što ni svaka novoosnovana firma nije startap.

TRŽIŠTE
Malo preduzeće: Fokus na lokalno i regionalno tržište
Startap: Fokus na globalno tržište

INOVACIJE
Malo preduzeće: Inovacije nisu uslov za pokretanje i razvoj preduzeća, niti su njihova kompetativna vrednost
Startap: Osnova poslovanja je neka vrsta inovacija ( tehnološka, poslovnog modela, procesa) što je i potencijalna kompetativna vrednost.

POSLOVANJE
Malo preduzeće: Lokalno poslovanje, npr. restorani, hemijsko čišćenje, uslužne delatnosti.
Startap: Poslovanje ne mora da se obavlja lokalno.

VLASNIŠTVO
Malo preduzeće: Najčešće porodično vlasništvo ili vrlo mali udeo eksternog kapitala.
Startap: Raznovrsna baza vlasništva, uključujući širok spektar eksternog udela kapitala.

PROFIT
Malo preduzeće: Kompanija najčešće raste linearno.
Startap: Kompanija obično počinje sa gubitkom, ali ako je uspešna rast će biti eksponencijalan. Zahteva investicije.

Šta znači skalabilno poslovanje?

Skalabilnost označava mogućnost rasta startapa, a da se pri tome zadrže sva osnovna svojstva i funkcije.
Jedini način da brzo pridobijete veliki broj korisnika jeste da budete deset puta bolji od drugih koji nude slična rešenja i da imate kapaciteta da za kratko vreme odgovorite velikom broju korisnika.

Deset puta ste bolji samo kada ste inovativni, kada na nov, lakši i brži način rešavate probleme korisnika.

Šta znači agilno(agile)?

Konstantno, postepeno i brzo unapređenje proizvoda kroz brojne pokušaje, pri tom osluškujući želje i zahteve tržišta i isporučujući u pravo vreme. Agilnost karakterišu:

  • brzo reagovanje na: novonastale probleme, proširenja u zahtevima korisnika i potrebne dorade, a sve to u vidu: definisanja plana sa konkretnim akcijama, komuniciranja promene prethodnog stanja na svim nivoima i započinjanja novih aktivnosti;
  • jednostavan i brz protok informacija između različitih nivoa organizacione strukture;
  • skraćenje vremena između dogovora da se nešto uradi i dobijanja povratne informacije u vidu: potvrde da se može ili ne može uraditi, dokumenta ili e-mail-a sa opisom predloga rešenja, urađenom celinom spremnom za testiranje ili izveštajem sa rezultatima testiranja.

Šta je value proposition?

Value proposition je ključna vrednost koju startap nudi,tj. isporučuje klijentima. Ova vrednost definiše se specifičnošću (jedinstvenošću) proizvoda ili usluge u načinu zadovoljavanja potrebe i rešavanja problema korisnika. Značajno je da VALUE PROPOSITION bude jasno definisan i prepoznatljiv od strane korisnika.

Šta je MVP?

Minimum Viable Product (MVP) je termin koji predstavlja najbrži način da se prođe kroz proces kreiranja proizvoda, a sa sobom nosi minimalne, funkcionalne osobine produkta.

MVP vam omogućava da za kratko vreme kreirate proizvod, testirate ga i dobijate povratne informacije.

Za kreiranje MVP-a bi trebalo da znate sledeće:

  • koji je cilj kreiranja MVP-a,
  • koji su to podaci koje biste želeli da prikupite pravljenjem MVP-a,
  • koji faktori pokazuju da li je eksperiment uspeo ili nije,
  • da precizno definišete problem koji rešavate,
  • šta je minimalno potrebno da uradite da biste dokazali da taj proizvod jeste rešenje datog problema,
  • da postavite prioritete – koji zadaci su bitniji, a koji manje bitni,
  • da ne trošite previše vremena radeći zadatke koji i nisu toliko bitni,
  • da je jednostavnost ključ.

Šta je enterprise startap?

Enterprise startap je korporativni startap, odnosno startap koji nastane u okviru neke kompanije. U svetu je ovaj način pokretanja startapa prepoznat kao odličan način za generisanje novih poslovnih ideja i inovacija unutar kompanije.

Šta je unicorn?

Unicorn je startap kompanija čija se vrednost procenjuje na najmanje milijardu dolara. Neki popularni unicorn startapi su Uber i SpaceX.

Šta je disruptivna tehnologija?

Revolucionarno otkriće koje u potpunosti menja kako su se stvari nekada radile (npr. Uber koji zamenjuje taxi, Amazon koji uvodi online kupovinu,…)

Inkubatori vs akceleratori

Inkubatori su fokusirani na inovacije i ubrzavaju ideje u nadi da će izgraditi poslovni model i kompaniju koja će realizovati tu ideju.
Akceleratori ubrzavaju rast postojeće kompanije i fokusiraju se na skaliranje biznisa.
Često se pretpostavlja da termini “akcelerator” i “inkubator” predstavljaju isti koncept. Akceleratori “ubrzavaju” rast postojeće kompanije, dok inkubatori “inkubiraju” ideje u nadi da će izgraditi poslovni model i kompaniju koja će realizovati tu ideju. Dakle, akceleratori se fokusiraju na skaliranje biznisa, dok su inkubatori više fokusirani na inovacije.

Koja je razlika između biznis modela i biznis plana?

Biznis model je dokument koji opisuje kako vaša kompanija stvara i isporučuje vrednost koja omogućava ostvarivanje dobiti.

Biznis plan je dokument koji opisuje biznis, njegove ciljeve, strategije, tržište u kome se nalazi i njegove finansijske prognoze.
Ima nekoliko značajnih funkcija, od obezbeđivanja eksternih finansiranja do merenja uspešnosti.

Šta je Business Model Canvas?

Business Model Canvas je poslovni alat koji se koristi u procesu razvoja novog ili unapređenja postojećeg biznisa i pomaže vam da, prikupljanjem odgovora na naredna pitanja, unapredite vaše poslovanje:

  1. Ko su vaši najvažniji kupci i za koga stvarate vrednost
    svojim proizvodom?
  2. Koji problem rešavate svom kupcu? Koja je osnovna
    vrednost koju donosite vašem kupcu?
  3. Na koji način ćete proizvod ili uslugu
    distribuirati kupcu?
  4.  Na koji način planirate da uspostavite vezu sa Vašim
    kupcima i kako ćete tu vezu održavati?
  5. Na koji način ćete generisati prihode?
  6. Koji su ključni resursi koje posedujete? Resursi koje
    imate mogu biti fizički, intelektualni, ljudski i finansijski.
  7.   Koje su ključne aktivnosti? Proizvodnja, rešavanje
    problema ili kreiranje platforme…
  8.  Ko su Vaši ključni partneri?
  9. Kako izgleda struktura troškova (zbir svih troškova
    koje imate i određuje da li je biznis koji ste zamislili održiv ili nije)?

Šta je PIVOT i startup?

PIVOT i startap predstavlja promenu pravca delovanja startapa koja podrazumeva testiranje nove hipoteze ili biznis modela kako bi proverili da li funkcioniše bolje od prethodnog. Kompanije obično pivotuju, odnosno prave zaokret, kada njihova trenutna ideja ne donosi željene rezultate.

Šta je Lean startup metoda?

Metoda zasnovana na procesu razvoja poslovanja i proizvoda u kojoj glavnu ulogu imaju eksperiment, tj. testiranje hipoteze o korisnicima, problemu, rešenju, postepenom lansiranju proizvoda na tržište kao i njihova validacija od strane korisnika proizvoda. Cilj je da se za što kraće vreme i sa što manje troškova i resursa, otklone eventualni problemi u sprovođenju biznis modela kako bi bio primenljiv na tržištu.

Šta je gejmifikacija?

Gejmifikacija je upotreba mehanike igara i korisničkog iskustva za digitalno angažovanje i motivisanje ljudi za postizanje ciljeva. To je oblast koja brzo raste, jer angažuje i motiviše korisnike pre svega zbog zabavnog sadržaja i takmičarskog momenta.

Šta je hakaton?

Hakaton je događaj u trajanju od nekoliko dana na kome se okupljaju timovi koji se međusobno takmiče u kreiranju inovativnog rešenja zadatog problema. Događaj se završava predstavljanjem rešenja do kojih su timovi došli.

Šta je intelektualna svojina?

Intelektualno vlasništvo ili svojina (IP) odnosi se na tvorevine uma, kao što su pronalasci, književna i umetnička dela, dizajni, simboli, imena, hemijsku formulu ili sastojak nekog proizvoda po čemu je jedinstven. Ne mora svaki startap da ima IP, ali u slučaju da ga ima i da biznis od njega zavisi, najbolje bi bilo da ga zaštitite. Proces zaštite je dugotrajan i ukoliko mislite da imate jedinstven IP, što pre krenite u proceduru zaštite.

Šta je pitch?

Pitch je prezentovanje poslovne ideje u kratkom vremenskom roku potencijalnim partnerima i investitorima.

Obično traje 3 minuta i za to vreme treba da zainteresujete slušaoca da odvoji svoje vreme za dalju saradnju.

Tokom prezentacije fokusirajte se na:

  • Rešenje problema koje nudite
  • Na koje tržište ste fokusirani i koji biznis model planirate da primenite tj. kako planirate da zarađujete od proizvoda?
  • Predstavite svoj tim koji je osnovao i razvija startap (uloge članova tima, koje su kompetencije svakog od njih za tu ulogu, relevantna prethodna iskustva i slično).

Šta je elevator pitch?

Kratka i sažeta prezentacija biznis ideje odnosno opis proizvoda ili usluge. Cilj nije da ubedite osobu sa kojom razgovarate da kupi vaše rešenje ili investira u ideju, već da dovoljno zainteresujete tu osobu da sa njom obezbedite drugi razgovor na kome ćete detaljnije razgovarati. Naziv “elevator pitch” potiče od upoređivanja trajanja prezentacije sa vožnjom liftom.

Šta je exit strategija?

Strategija kako da prodate kompaniju i zaradite mnogo novca. Ona vas vodi ka odgovoru na pitanja ko će kupiti vaš startap i zašto?

Šta je investitor?

Investitor je fizičko ili pravno lice koji ulaže resurse u startap tim sa očekivanjem da će dobiti finansijsku dobit od uspešnog poslovanja startapa u koji je uložio. Startap tim sa investitorima dogovara način saradnje na osnovu potreba za razvoj startap ideje i resursa koje investitor nudi.

Šta je angel investitor?

Angel investor je investitor koji startapima obezbeđuje početni kapital ili kapital za rast za udeo u kompaniji. Ulažući u velika imena poput Google-a i Uber-a, izvršni direktor Amazona,Jeff Bezos, jedan je od najpoznatijih svetskih poslovnih anđela.

Šta je venture kapital?

Venture kapital je oblik privatnog kapitala i vrsta finansiranja koju investitori pružaju početnim kompanijama i malim preduzećima za koja se veruje da imaju dugoročni potencijal rasta. Venture kapital uglavnom potiče od dobrostojećih investitora, investicionih banaka i bilo kojih drugih finansijskih institucija. Međutim, nema uvek novčani oblik.Može se pružiti u obliku tehničke, mentorske ili menadžerske podrške.

Šta je seed funding?

Seed funding su mala ulaganja u ranim fazama razvoja startapa od strane članova porodice, prijatelja, banaka ili investitora.

Šta je burn rate?

Burn rate je izraz koji označava brzinu kojom startap troši novac tokom razvoja ideje.

Šta je bridge loan?

Bridge loan je zajam uzet na kratkoročni period, obično između dve nedelje i tri godine, dok se za startap ne steknu uslovi za ugovaranje dugoročnog finansiranja.