O višegodišnjem partnerstvu ICT huba sa D Inkubatorom, njihovom iskustvu u programu, preporukama i savetima za startape, razgovarali smo sa Sandrom Nešić, Head of Innovation Consultancy u ICT Hub-u i Milošem Matić, Partnerom u ICT Hub Venture.
ICT Hub je već treću godinu partner programa. Šta je bila motivacija ICT HUB-a da i ove godine podrži program D Inkubatora?
Od samog početka rada Inkubatora, zamisao da se on razvija i pruža podršku timovima kroz kolaboraciju sa partnerima je nešto što nas je privuklo. Verujemo da je kolaboracija startapa i velikih poslovnih sistema koncept koji i sam zahteva kolaborativan ekosistemski pristup. Iz godine u godinu naša saradnja je sve kvalitetnija i daje konkretniji doprinos posebno timovima, a evolucija ka D Inkubatoru je dokaz i za nas kao partnere da ona ima smisla.
Na koji način članovi ICT huba učestvuju u radu D Inkubatora?
U ime ICT Hub-a naša direktorka konsaltinga za inovacije Sandra Nešić je od početka neko ko rad programa podržava u selekcionim procesima kao članica žirija, dok kolega Miloš Matić, partner u investicionom fondu ICT Hub Venture pruža mentorsku podršku u pripremi timova za pič u finalnom događaju i obezbeđuje potrebno povezivanje sa mentorima iz naše mreže startapa i saradnika, kao iskusnijim preduzetnicima, koji mogu mnogo znanja da prenesu timovima. Naše iskustvo do sada govori da su timovi motivnisani za rad, da cene podršku koju dobijaju, proaktivni da je traže i vrlo spremni da slušaju savete a potom donose bolje odluke.
Koliko su Hub-ovi poput ICT Huba važni za startape, koliko doprinose njihovom razvoju i koju podršku pružate startapima?
Postojanje habova poput ICT Hub-a u ekosistemu razvoja tehnoloških startapa je od presudne važnosti da bi jedan startap dobio pristup preko potrebnim savetima, povezivanje sa mentorima i talentima, edukaciju koja je neophodna, kao i pristup onima koji su nosioci izvora finansiranja. Danas ICT Hub pored direktne finansijske podrške u vidu investiranja u startape u ranoj fazi razvoja kroz investicioni fond ICT Hub Venture, podršku pruža kroz edukativne programe koji za teme imaju razvoj i tesiranje poslovnih ideja, kao i prikupljanje finansijskih sredstava, dok kroz mrežu partnerskih i klijentskih kompanija obezbeđuje prilike povezivanja za saradnju sa velikim poslovnim sistemima, koje mogu da podrazumevaju sve programe saradnje – od investiranja do prodaje proizvoda startapa klijentima i korisnicima kompanija, i razvoja zajedničkih poslovnih rešenja.
Koje savete možete dati timovima koji planiraju pokretanje startapa, na šta posebno treba da obrate pažnju?
Ovde možemo da pružimo mnogo saveta i to dosta elaborativno, ali možemo da svedemo se na sledećih par. Prvo i osnovno, vaša ideja na samom početku je samo ideja koja počiva na dosta pretpostavki i prihvatite to kao tako. Ne zaljubljujte se u ideju i dozvolite sebi da kroz proces razumevanja potreba korisnika i boljeg dizajniranja rešenja stalno identifikujete nove pretpostavke koje ćete testirati i na taj način umanjiti rizik same ideje, a korisnicima obezbediti proizvod koji im je zaista potreban i donosi vrednost. Drugi važan savet se tiče sticanja dubokog razumevanja o tome kako funkcioniše tržište kome se obraćate i arena u kojoj igrate – naučite ko je vaš kupac, kako i gde mu prodajete proizvod, koje kanale komunikacije on koristi, a prve kupce držite kao najbolje i najvernije fanove uvek uz vas jer su odličan izvor informacija za unapređenje proizvoda. Naučite dinamiku i sile uticaja na vaše tržište, sagledavajte trendove i pratite slabe signale koje dobijate, i nikad ne uzimajte za gotovo da znate sve o tržištu i faktorima uticaja. Oni se danas menjaju jako brzo. Treći važan savet je da startap (poduhvat) shvate vrlo ozbiljno, a ne kao nešto što rade sa strane i kada stignu, jer samo posvećenost koju vidimo češće u korporacijama ka postizanju poslovnih ciljeva garantuje da će svi oko vas, a pre svega investitori da vas shvate i prepoznaju kao ozbiljan tim koji želi da uspe.
Koliko je, po vašem mišljenju, uloga mentora važna za pokretanje startapa?
Mentorska podrška je od velike važnosti posebno za preduzetnike koji po prvi put pokreću startap. Mentori su tu da manje iskusne timove i osnivače podrže da na kvalitetniji dođu do postavljenih ciljeva i naša iskustva su da su domaći mentori jako iskreni i srdačni sa svojom podrškom, a to je nešto što svakako treba korisiti kada god se ukaže prilika.
Kao veliki poznavaoci startap scene, možete li nam reći koje su danas oblasti pogodno tlo za razvoj ideja i sa kojim izazovima se bore startapi u Srbiji?
Naš ekositem i preduzetničke veštine nisu dostigle nivo određene specijalizacije da možemo da kažemo da se u nekim oblastima startapi bolje snalaze, a u nekima lošije. Iz tog razloga su nam ovakvi programi kao D Inkubator potrebni kako bismo mogli da u bliskoj budućnosti definišemo te specijalizacije. Upravo na tome radi naš projekat Srbija inovira koji za cilj ima da definiše oblast koja je najprespektivnija kod nas i da od nje formira superklaster. Supreklaster je, jednostavno prikazano, posebno definisan i specijalizovan pod-ekosistem fokusiran samo na jednu industriju. U okviru njega okupljaju se mentori, investitori, startapi, preduzetnici, fakulteti i privreda koja posluje u toj oblasti kako bi mogli brzo, jednostavno i efikasno da sarađuju i kreiraju novu dodatnu vrednost. Trenutno je Srbija inovira projekat definisao četiri potencijalne niše za superklaster na bazi istraživanja koje je trajalo godinu i nešto dana – web3, gaming, agritech i pametna hrana kao i napredna rešenja u medicini.
Što se tiče izazova, prvi se odnosi na definisanje minimalnog funkcionalnog proizvoda (tzv MVP) za validaciju. Retki to urade dobro na samom početku jer žure da razviju kompletno rešenje. Drugi talas izazova dolazi kada startap krene u aktivnu prodaju i fundraising. Donekle povezane stvari. Hroničan problem svih domaćih startapa je prodaja tj nedostatak tih veština za rast i skaliranje van granica Srbija. Prikupljanje kapitala od Venture Capital fondova i anđeo investitora je drugi izazov. Obično osnivači ne umeju da u 5 min najbolje predstave svoj startap, a kasnije obično imaju poteškoća u objašnjavanju finansija i planova za ulazak na nova tržišta (tzv Go-to-market strategija). ICT Hub Venture u velikoj meri se trudi da edukuje i pomogne preduzetnicima prvenstveno da savladaju ove izazove odmah na početku. Verujemo da D Inkubator radi sličnu stvar i zato cenimo što smo deo tog programa.
Šta je to što D Inkubator izdvaja od drugih programa?
Upravo pomenuta sistematičnost i one-stop shop pristup pružanju podrške koji smo pomenuli je ogromna vrednost programa koju želimo da timovi prepoznaju, posebno ukoliko rade na razvoju B2B rešenja. Od momenta predstavljanja članovima žirija koji čine vodeći poslovni eksperti u Srbiji, do rada na razvoju ideje kroz mentorski rad sa domenskim i poslovnim mentorima, potencijalne finansijske podrške i mogućnosti implemetacije rešenja unutar Delta Holding-a program nudi zaista ogromnu vrednost timovima koji su ozbiljni da od svoje ideje u kratkom roku naprave nešto što je zaista na pravi način spremno za tržište.
Kako biste startapima preporučili ovaj program?
Iskoristite odličnu prilika da na jednom mestu dođete do celovite i sistematične podrške za razvoj vašeg proizvoda i biznisa. Ovoga nema mnogo na našem tržištu.
Svim timovima koji se prijave želimo mnogo sreće u procesu selekcije i naravno radujemo se druženju na programu!