Milan Orlović jedan je od osnivača i direktor kompanije Orlandus, koja je 2019. godine pobedila na pitchu za investiciju Delta Biznis Inkubatora (danas D Inkubatora) i dobio investiciju dva investitora. Njihova poslovna ideja odnosila se na pokretanje platforme Otkupljivač koja povezuje proizvođače poljoprivrednih proizvoda sa otkupljivačima. O njegovom iskustvu u programu i u kojoj fazi je platforma Otkupljivač 2022., čitajte u nastavku teksta.

Kako je nastala ideja o pokretanju Otkupljivača?

Kada je reč o nastanku same ideje, moralo je da se poklopi nekoliko stvari da bi se ona ”rodila”. Suština ideje (problema koji smo pokušali da rešimo) je došla sasvim slučajno, jedne nedelje prepodne kada se na TV programima emituju emisije o poljoprivredi. U njima je jedna od mnogih problema sa kojima se susreću poljoprivredni proizvođači, kao najveći, istaknut problem organizovanog otkupa poljoprivrednih proizvoda.

Negde u isto vreme sam saznao da je moj prijatelj odlučio da sadi maline u okolini Novog Sada. Iako je uspeo da savlada proizvodnju, ono što nikako nije uspevao da savlada jeste prodaja. Novi Sad nije kraj koji je poznat po proizvodnji malina, tako je otkup uglavnom nalazio preko interneta u predelu zapadne Srbije.

I kada se saberu dva i dva dobije se rešenje: Otkupljivač, platforma koja bi trebalo da pozveže poljoprivredne proizvođače i otkupljivače svih proizvoda na teritoriji cele Srbjie.

Šta je bila vaša motivacija da se prijavite za program Delta Biznis Inkubatora?

Za program Delta Biznis Inkubatora smo se prijavili jer nam se učinilo da smo smislili nešto dobro, nešto što bi zaista moglo da koristi učesnicima u poljoprivredi. A ako na to dodamo i našu timsku portebu za avanturom i takmičenjem, onda je učešće u inkubatoru delovalo kao najprirodniji sled događaja. Najviše nas je vodila želja za avanturom, a nedomice nismo imali, jer o inkubatoru u tom trenutku nismo znali ništa.

Kakva su vaša iskustva u radu sa mentorima?

Jedva sam čekao da mi postavite ovo pitanje. Saradnja sa mentorima je bila odlična!  Nama su između ostalih, dodeljena i dva mentora iz Delta Agrara: Andrej Sovrović – Direktor berzanskih poslova i Igor Milenković –  Menadžer za operativni razvoj (njihove pozicije u kompaniji su danas drugačije). Reč je o tada izuzetno mladim osobama koji su imali manje od 30 godina, a koji su se nalazili na izuzetno odgovornim pozicijama. I kada je mentor neko ko je mlad, energičan i poznaje dobro  posao kojim se bavi, ne možeš da omaneš. Pritom izuzetno mi je bilo drago što je naš mentor Igor Milenković bio prisutan i na finalnom pitchu za investiciju, na kome smo pobedili. Bilo smo ponosni zajedno i on i mi. Izuzetan osećaj.

Vi ste po struci pravnik i Vaša ekspetiza je privredno pravo, a odlučili ste se za kreiranje platforme iz oblasti poljoprivrede. Da li je i koliko važno za osnivača startapa da njegova poslovna ideja bude iz oblasti koju osnivač poznaje?

Pitanje kompetencije osnivača startupa zavisi od ideje i problema koji želi da reši. Ukoliko se reševaju neki stručni i konkretni problemi, tada je potrebna i veća stručnost. I obrnuto. Mi smo pokušali da rešimo jedan uopšten problem. Međutim, iskreno ipak moram da kažem da je sve mnogo lakše kada osnivač rešava problem iz tematike koju poznaje. Mi smo ušli u problematiku rešavanja problema u poljoprivredi, iako nikavih konkretnih znanja o poljoprivredi do tada nismo imali i to nam je zadavalo dosta muka. Morali smo (usput) puno da učimo, jer osnovne stvari iz oblasti  ipak moraš da poznaješ. Dakle, lakše je kada se rešava problem iz oblasti koju poznaješ, ali to ne mora da ograničava ljude da pokušaju da reše neki problem koji nije konkretno iz njihove oblasti. Trenunto je u našem timu Igor Trpčević zadužen za IT, Prokić Dušan za vizuelne sadržaje, a ja za sve ostalo (razgovor sa korisnicima, odgovaranje na mailove, chat itd.).

Kako danas posluje platforma Otkupljivač? 

Rad u kompaniji ORLADNUS DOO ni za jednog člana tima nije primarno zanimanje , tako da trenutno radimo u režimu smanjenog kapaciteta. To znači da servisiramo usluge naših postojećih korisnika. Trenutno imamo 4.000 registrovanih korisnika i izuzetno smo ponosni na taj rezultat. Cilj nam je da imamo što više korisnika i da ljudi polako menjaju navike u pronalaženju otkupljivača. Da ne prodaju svoje proizvode prvom otkupljivaču na koga naiđu, već da preko naše platforme stupe u kontakt sa otkupljivačima iz cele Srbije i ostvare najbolje moguće uslove prodaje.

Šta biste savetovali timovima koji će se sad prijaviti za D Inkubator?

Moj savet za sve timove koji žele da se prijave za D Inkubator jeste da se obavezno prijave. Mi smo se prijavili da bismo učestvovali, a ne da bismo pobedili. Svaka etapa kroz koju smo prolazili je za nas bila novi izazov, i korak po korak uspeli smo da pobedimo. Sam kvalitet ideje će procenjivati stručni žiri koji se sastoji od ljudi koji su priznati profesionalci u svom poslu, tako da će najbolja ideja svakako pobediti, a nama je bila velika čast što smo uopšte stigli do kraja puta, do prezentacije investitorima. Proglašenje pobednika je bila samo formalnost, jer smo znali da ćemo pobediti (šalim se naravno). U svakom slučaju, Inkubator je putovanje, a ne cilj, tako da ja i svim svojim prijateljima koji imaju bilo kakve inovativne poslovne ideje savetujem da se prijave na Inkubator.

Kako biste pozvali startape da se prijave za program?

Starup preduzećima bih poručio: ukoliko imate dobru ideju, kroz D Inkubator imate priliku da dođete od investitora i novca za započinjanje ili razvoj startapa. To i jeste osnovni cilj svih starup preduzeća- da što pre dođu do invetitora. Međutim, sve i da ne pobedite, avantura kroz putovanje je nezamenljivo iskustvo, koje svako ko želi da razvija biznis, mora da se proba bar jednom u životu.