Tanja Kuzman trenutno radi na poziciji Direktorke za digitalna rešenja, startape i inovacije za Jugoistočnu Evropu u okviru PwC. Pre ove pozicije bila je investiciona direktorka u jednom VC fondu u Velikoj Britaniji čime je i otpočela njena karijera u startap svetu. Njena ekstertiza je pre svega vezana za procenu spremnosti startapa za investicije, pripremu za taj proces, kao i razvoj na globalnom tržištu.

Šta je PwC Srbiju i Vas lično motivisalo za ponovnu saradnju i partnerstvo na programu?

Činjenica da kroz zajedničku ekspertizu i kombinaciju različitih znanja pomažemo startapima da prevaziđu određene izazove, kao i da promene fokus sa razvoja proizvoda za lokalno/regionalno tržište na razvoj proizvoda koji će napraviti razliku na globalnom tržištu.

S obzirom na to da je PwC Srbija od 2020. partner programa, kakva su Vaša dosadašnja iskustva u radu sa timovima?

Timovi sa kojima smo sarađivali u prethodnim godinama nalazili su se u različitim fazama razvoja i razvijali su SaaS. Samim tim sa timovima smo radili na različitim segmentima njihovog poslovanja. U ovoj godini, kao i u prethodnim, znanje koje delimo zavisiće od procene potreba tima i njihovih ciljeva u narednih šest meseci.

Koliko je po Vašem mišljenu i iskustvu uloga mentora važna za pokretanje biznisa?

Mentori su izuzetno značajni za razvoj startapa jer pomažu osnivačkim timovima u najranijim fazama da shvate u kojim trenucima je neophodan fokus na određenim segmentima od razvoja ideje, kreiranja biznis modela, prodaje itd. Ukoliko neko od mentora ima i prethodno iskustvo u cipelama startap osnivača onda je prenošenje znanja o tome kako izbeći pojedine greške ili prevazići određene probleme apsolutno neprocenljivo.

U čemu startapi najčešće greše, i koje korake treba da preduzmu na samom početku razvijanja ideje?

Najčešća greška je razvoj proizvoda/usluge koji je fokusiran na  lokalno/regionalno tržište jer je ono iz ugla investitora isuviše malo. Takođe, startapi ne provedu dovoljno vremena u istraživanju tržišta i konkurencije zbog čega je unique value proposition često definisan na pogrešan način.

Možete li nam reći u čemu se razlikuju startapi u Srbiji od startapa u inostranstvu i, šta je to što jedan startap čini uspešnijim od drugih?

Razlika je u fokusu na globalno tržište i mnogo veću povezanost sa drugim startapima, investitorima i mentorima. Na osnovu mog iskustva mogu da kažem da je to tim. Timovi koji su multidisplinarni, koji imaju iskustvo i koji posvete dovoljno vremena razvoju ideje za globalno tržište su obično uspešniji od timova koji nemaju te karakteristike.

Po čemu se ovaj program razlikuje od drugih i šta biste izdvojili kao najveći benefit D Inkubatora?

Sasvim sigurno jedan od najvećih benefita je mogućnost saradnje sa velikim brojem mentora i unapređenje različitih segmenata poslovanja. Fokus na nekoliko problema ili izazova u isto vreme ubrzava rast i razvoj startapa, a upravo je to jedan od ključnih procesa koji se dešava u okviru D Inkubatora.